קרדיט תמונה FREEPIK

נוכח האיום המתמיד של פעילות סיסמית בישראל, ביוזמתה של הממשלה, פרויקט תמ"א 38 הפך למונח מאוד מוכר במדינה ושינה את כללי המשחק בכל הנוגע לחיזוק מבנים והתחדשות עירונית. עם זאת, בעלי נכסים וקבלנים מתמודדים לעתים קרובות עם אתגרים בהשלמת פרויקטים אלה במהירות הרצויה וזאת על מנת לא להתפשר על אמצעי הבטיחות המחמירים הנדרשים.

איזון בין מהירות לבטיחות הוא קריטי, לא רק כדי לעמוד בלוחות הזמנים אלא גם כדי להבטיח את בטיחותם ורווחתם של כל בעלי העניין המעורבים, גם הדיירים וגם הפועלים.

מטרתו של מאמר זה הוא לסקור את המורכבויות של פרויקט תמ"א 38 ולשפוך אור על אסטרטגיות יעילות להאצת פרויקטים קריטיים אלה, תוך הבטחה שהם עומדים בתקני הבטיחות הגבוהים ביותר.

מהי תמ"א 38 ומדוע היא חשובה?

תמ"א 38 היא לא רק מדיניות, היא חבל הצלה לאלפי בניינים בישראל שנבנו לפני שנקבעו תקני רעידות אדמה מודרניים. המטרה העיקרית של תמ"א 38, שיזמה ממשלת ישראל ב 2005, היא למנוע אסון על ידי חיזוק מבנים ישנים כך שיעמדו ברעידות אדמה.

זהו צורך ערכי ומערכתי עבור בתים בהם הסיכון לפעילות סיסמית קשה אינו רק איום רחוק אלא כמעט ודאות על בסיס מדעי. כלומר במקרים רבים ולמרבה הצער, השאלה היא לא האם הבית יפגע מרעידת אדמה, אלא מתי זה יקרה. ולכן צריך להיות מוכנים לכך.

ובכל זאת, החשיבות של תמ"א 38 חורגת הרבה מעבר לבטיחות. מדובר בהזדמנות להתחדשות עירונית ולצמיחה כלכלית. תחת המטרייה של הפרויקט. כחלק מתמ״א 38, בעלי דירות מקבלים תמריצים באמצעות הטבות שונות כגון הרחבת דירות, בניית ממ״דים, התקנת מעליות, שיפור המראה האסתטי של הבניין. כל אלו שבסופו של דבר צפויים להגדיל את שווי הנכס ולהוסיף ערך רב לבעלי הנכסים.

יזמים לעומת זאת מרוויחים מכך שמאפשרים להם לבנות עוד דירות חדשות בבניין ואז למכור אותם לדיירים חדשים ולעשות על זה רווח.

מדובר בשינוי תשתיות ישנות למקומות בטוחים, מודרניים ונחשקים יותר למגורים. יש הרואים בפרויקט זה כסוג של ניהול סיכונים מערכתי המבטיח שכאשר תהיה רעידת אדמה (עד רמה מסוימת כמובן), הבתים שלנו יעמדו איתן. מדובר בהשקעה בהגנה על חיי אדם וכמובן גם בשיפור הנכס שמאפשר לבעלי דירות ליהנות מרמת חיים גבוהה יותר בעתיד הקרוב, וכל זאת תוך כדי הזרמת חיים חדשים למקומות שהיו צריכים ממזמן ״רענון רציני״.

ניתן לומר כי היתרון הכפול של בטיחות ופיתוח התחדשות עירונית באופן רחב ועקבי הוא מה שהופך את תמ"א 38 לחלק כל כך חיוני ופופולרי בנוף העירוני של ישראל.

כיצד תכנון נכון יכול להשפיע על לוח הזמנים של פרויקט תמ"א 38?

תכנון אפקטיבי הוא אבן היסוד של כל פרויקט בנייה מוצלח, ותמ"א 38 אינו יוצא דופן בכך.

תכנית מתוכננת היטב מגדירה את הבמה ליעילות ועוזרת להימנע מעיכובים מיותרים. בהקשר של תמ"א 38, תכנון יסודי כולל הערכות סיכונים מקיפות, ערוצי תקשורת ברורים ותכנית עבודה מוצקה שלוקחת בחשבון את כל התרחישים האפשריים. לכן, יש חשיבות עצומה לבחירת היזם שיוביל את הפרויקט תמ״א שלכם. בשלב זה חייבים לבחור אנשי מקצוע כגון חברת ענב נדל״ן או כל חברה אחרת שיש לה ניסיון אמיתי ומוכח לעמוד ביעדים ובמטרות של הפרויקט.

על ידי צפיית אתגרים וקביעת לוחות זמנים ריאליסטיים שניתן לעמוד בהם, יזמים כגון אפי כץ , הבעלים של ענב נדל״ן, יכולים לייעל את התהליך מההתחלה. זה כולל להשיג את כל האישורים הנדרשים, לבצע בדיקות בבניין ולוודא שיש להם את כל האמצעים והכלים שהם צריכים על מנת לבצע את העבודה ביעילות.

התכנון ממלא גם תפקיד קריטי בתיאום בין בעלי עניין שונים, כולל אדריכלים, מהנדסים, קבלנים ורשויות מקומיות. כאשר כולם עובדים יחדיו ומצליחים לתקשר בצורה שקופה וכנה, הפרויקט יכול להתקדם בצורה הרבה יותר חלקה ועם פחות הפרעות.

יתר על כן, תכנית חזקה צריכה לשלב אמצעי בטיחות בכל שלב של הפרויקט, ולהבטיח שהם לא יהפכו לצווארי בקבוק בהמשך הדרך. על ידי מתן עדיפות למשימות הנכונות והקצאת משאבים בצורה יעילה, תכנון יעיל יכול לעשות את ההבדל בין פרויקט שנגרר לנצח לבין פרויקט שהסתיים במהירות, וזאת מבלי לחתוך פינות בבטיחות הן של הדיירים והן של הפועלים אשר עושים את העבודה.

אילו אמצעי בטיחות חיוניים קיימים בפרויקטים של תמ"א 38?

בטיחות היא אבן היסוד עבורה נוצרה יוזמת תמ"א 38 – להגן על חיים ועל מבנים מפני רעידות אדמה.

כאשר מתכננים את הפרויקט, מתחשבים בשלל אמצעי בטיחות חיוניים ומתחילים בהערכות מבניות קפדניות על ידי מהנדסים מוסמכים כדי לזהות פגיעויות ולתכנן חיזוקים מתאימים.

כאשר מבצעים תמ״א לבניין, השימוש בחומרים איכותיים הוא משהו שאסור להתפשר עליו. חומרים אלה חייבים לעמוד בתקנים ספציפיים כדי להבטיח שהם יכולים לעמוד בכוחות סייסמיים. במהלך הבנייה באתר, יש חשיבות עליונה לשמור על סטנדרט בטיחות גבוה, זה כולל עבודה עם פיגומים תקינים, אזורי עבודה מאובטחים ושימוש בציוד מגן כדי למנוע תאונות.

בנוסף, בדיקות שגרתיות ממלאות תפקיד קריטי בשמירה על תקני בטיחות לאורך כל משך הפרויקט. בדיקות אלה מבטיחות שכל היבט בעבודות החיזוק והבנייה הוא תקין ומסוגל לספק את רמת ההגנה המיועדת.

כלומר אנחנו מדברים על שני רבדים במקביל:

מכיוון שבזמן העבודת תמ״א 38 הפועלים והדיירים עובדים וחיים בסביבה לא אופטימלית ואף יש שיגידו, מסוכנת מעט, יש צורך ממשי להיערך למצבי חירום. עבור מטרה זו, יש להכשיר את העובדים להגיב בצורה יעילה במקרה של רעידת אדמה או כל מצב חירום אחר במהלך זמן הבנייה. זה כולל גם קיום תוכניות ברורות המתארות כיצד נראה מצב של פינוי הדיירים והעובדים, היכן נמצא ציוד עזרה ראשונה ועוד .

בפרויקט תמ"א 38, כל אמצעי בטיחות, לא משנה כמה קטן, תורם למטרה המרכזית של שמירה על חיי אדם ורכוש. על ידי הדגשת אמצעי הבטיחות ועבודה בצורה אחראית, ניתן לעודד את השלמת הפרויקט בצורה מהירה ואף יעילה יותר.

סיכום

פרויקט תמ"א 38 הוא פרויקט קריטי וחשוב, הוא משלב את הצורך הבטיחותי עם ההזדמנות לאפשר התחדשות עירונית בישראל בצורה יחסית טבעית ואורגנית. כפי שראינו מקודם במאמר, על ידי תכנון קפדני והתשומת לב מיוחדת לאמצעי זהירות שונים, ניתן להבטיח שפרויקטים אלו יבוצעו במהירות וזאת מבלי להתפשר על הבטיחות.

בסופו של יום, פרויקט תמ״א 38 לא רק מאפשר ליזמים לעשות רווח כלכלי, אלא הוא גם מספק בטיחות לבעלי דירות, ומעבר לכך, משפר את רמת החיים העירונית בישראל על ידי פיתוח תשתיות טובות ומודרניות יותר.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *